Přihlášení
Zveme Vás
-
Pátek, 7 Únor, 2025 - 17:00 - Sobota, 8 Únor, 2025 - 00:00
Land-Rover S2B Forward Control s nástavbou Marte
Další zajímavou specialitou spojenou se značkou Land-Rover, jsou hasičské speciály rakouské firmy Theodor Marte. Firma na vozidlech značená jako Theodor Marte Feuerwehrfahrzeuge, Karosserie- und Fahrzeugbau, sídlí v rakouském Weileru ve spolkové zemi Vorarlbersko. Založena byla roku 1964, kdy vznikla také její výrobní hala včetně lakovny. Nabízeny byly opravy karosérií všech vozidel a autolakýrnické práce.
Roku 1968 byly výrobní kapacity rozšířeny a vyvinut byl první hasičský speciál na podvozku Land-Rover 110 Forward Control. Z fotek je každému jasné, že i když se na nich (obvykle uprostřed na mřížce masky mezi předními světly) objevuje firemní ovál, jde o unikátní stroje, které by si s "naší" značkou málokdo spojil - přesto jde o vozidlo, které je pro firmu Marte prubířským kamenem, protože právě tímto vozidlem zahájila úspěšnou dráhu na poli požárních vozidel.
Automobily byly stavěny na podvozcích S2B Forward Control o rozvoru 110 palců, s možností montáže hasičské stříkačky poháněné od klikové hřídele motoru a/nebo mobilní hasičské stříkačky v zadní nástavbě vozu. Motorizace byla standardní pro ůvodní S2B Forward Control - zážehový šestiválec s rozvodem IOE (sání nad výfukem) o objemu válců 2625 cm3.
Sedmi- až devítimístná hliníková karosérie navržená, vyráběná a montovaná přímo firmou Marte byla ve srovnání s původním vozidlem jednodušší, zato však širší, s ostrými hranami i v přední části karosérie, pod ní se ale skrývala motorová přepážka a podvozek původního vozu Land-Rover. Hmotnost prázdného vozu byla zhruba 2300 kg (některé zdroje uvádí 2280, jinde 2340 kg), nejvyšší přípustná hmotnost byla přes 3500 kg (někde uváděno 3500, jinde 3700 kg.
Vždy šlo o malé série a ani zde nešlo o výjimku. Uvádí se, že vyrobeno bylo cca 30 ks. Jako všude u hasičských vozidel se jednalo a jedná o vysoce specializovanou individuální výrobu. Pro představu můžeme uvést, že po zahájení výroby roku 1968 byl 60. vůz expedován roku 1974 a 100. vůz roku 1977. S rozvojem produkčních kapacit však roste i výroba - 500. vůz byl dodán roku 1990, 1000. vůz pak roku 2001.
Dnes firma Marte Feuerwehrfahrzeuge dnes pokračuje ve výrobě specializovaných nástaveb pro boj s požáry, ať už jde o výsuvné žebříky, jeřáby, nástavby a vestavby vozidel či kombinace těchto vybavení, včetně možnosti nástavby na vozu Land Rover Defender 110 Station Wagon. Jak říkají stránky společnosti, dva vozy vybavené firmou Marte nikdy nejsou identické a žádné přání zákazníka není nesplnitelné.
Zdroje: domovská stránka firmy MARTE Feuerwehrfahrzeuge Feuerwehrtechnologie GmbH (www.marte.at), internetové stránky LR Mad (http://www.lr-mad.co.uk/en/the-marte-fc), domovská stránka dobrovolného hasičského sboru Ferlach (http://www.feuerwehr-ferlach.at/chronikfahrzeuge13.htm), inzertní server AutoScout24.de (http://www.autoscout24.de) a archiv autora.