Přihlášení
Zveme Vás
-
Pátek, 7 Únor, 2025 - 17:00 - Sobota, 8 Únor, 2025 - 00:00
Land-Rover S1 - GRIP-Kaross
Karosárna GRIP ve Västerviku vznikla z „trosek“ zkrachovalé karosárny AB Spik roku 1937 jako výrobce kabin pro nákladní vozidla. Prapůvod názvu firmy leží ve snaze zkrátit slova ‚Grantorpet i Västervik“ („Granova hala ve Västerivku“, tedy sídlo firmy), ale zkratka GRIV nebyla považována za vhodnou a byla nakonec změněna na GRIP.
Firma začínala výrobu ve značně improvizovaných podmínkách dřevěné haly, bývalé sirkárny, a zabývala se zakázkovou výrobou karosérií a nástaveb nejen vozidel a lodí, výrobou zahradního nábytku a mnoha dalšími činnostmi, postupně se však specializovala na stavbu různých karosérií, především kabin pro nákladní vozidla a dodávky, které byly posléze montovány na podvozky vozidel takových značek, jakými jsou Volvo a Land-Rover – napřídklad na podvozku typu Volvo PV 445 firma postavila cca 1200-1500 dodávek a právě tato značka byla mezi používanými podvozky ta nejrozšířenější. Karosárna GRIP v období svého největšího rozmachu zaměstnávala na sto zkušených zaměstnanců – truhlářů, klempířů, ševců pracujících na polstrování a lakýrníků – a vlastní návrháře, jakými byli Karl Möller a Bengt Karlsson.
Firma přímo dodávala vozidla státní správě, především poště, spojařům a firmě Vattenfall, tj. správě energetické sítě, pro ostatní zákazníky pak GRIP většinou využíval prodejní sítě firmy Volvo. GRIP také dodával vozidla s hasičskými nástavbami armádě a letectvu.
Firma GRIP-Kaross byla později koupena firmou Scania.
Zdroje: článek autora Dana Janssona ve švédském časopise nadšenců do vozů Volvo PV č. 4 z roku 1991 a časopisu Ratten č. 11 z roku 1950.