Přihlášení
Zveme Vás
-
Sobota, 12 Říjen, 2024 - 10:00 - 18:00
Modely
Land-Rover S3 109" a 88" LW v nizozemských službách
Počátkem sedmdesátých let začaly nizozemské ozbrojené síly uvažovat o modernizaci svého vozového parku, z velké části stále plného Nekaf Jeepů a vozidel Auto Union Munga (a v případě Královské nizozemské námořní pěchoty vozy Land-Rover S2A 88“). Jedním z očividných kandidátů byla vozidla Land-Rover, která měla mezitím ve službách evropských i světových armád již dlouholetou tradici – pro značku to však nebyly nikterak úspěšné doby.
Land-Rover S3 - Centaur
Průchodnost terénem nebyla nikdy slabinou vozů Land-Rover, existují však typy terénu, kde jsou lehká kolová vozidla v nevýhodě např. ve srovnání s pásovými, ať už jsou sebelepší.
V historii značky Land-Rover se najde několik zajímavých pokusů, jak průchodnost terénem maximalizovat, ať už se jedná o tzv. Forest Rovery firmy Roadless, pásové vozy Cuthbertson nebo polopásová vozidla Centaur.
Land-Rover S3 - 109 V8 "Stage One"
Sedmdesátá léta dvacátého století. Firma British Leyland, konsorcium britských automobilek s tradicí od roku 1895 a čtyřicetiprocentním podílem na trhu, se i přes ziskovost některých značek (Jaguar, Rover a Land-Rover) a modelů (Mini) dostávala do velkých problémů.
Land-Rover S3 109" v norských službách
Roku 1974 se norská armáda rozhodla modernizovat svůj autopark, v tu dobu ještě stále sestávající ze zastaralých vozidel Jeep Willys, Volvo a Dodge WC. Armádní specifikace vyžadovala vozidlo s 24-voltovou elektroinstalací, možností rychlé přestavby na mobilní velitelské stanoviště, vysokou nosnost a průchodnost terénem.
Za místo, kde měly proběhnout zkoušky, bylo vybráno dnes již zaniklý vojenský prostor poblíž obce Helgelandsmoen, založené roku 1868 a po 2. světové válce (až do zániku roku 2004) sloužící za stanoviště armádního technického a ženijního výcvikového útvaru.
Land-Rover 101 FC - PTO hnaný přívěs
Součástí zádání ministerstva obrany na vývoj lehkého tahače 105 mm děla - Land-Roveru 101 Forward Controlu - byl i speciální hnaný přívěs do těžkého terénu. Idea byla vést šestičlennou obsluhu děla a její výstroj ve 101 FC, zatímco munice pro dělo by byla na přívěsu s kapacitou 1 tuny a za ním teprve táhnout samotné dělo (tento princip byl Brity uplatněn již za druhé světové války u legendárního 25-ti liberního děla).
Land-Rover 101 FC - West East Sahara Expedition
Prvním opravdovým testem v reálném prostředí se stala dnes již legendární expedice Land-Roverů 101 FC napříč Saharou, která měla prověřit a vyždímat maximum z nového vozidla pro armádu. Tedy již žádné pláně v Salisbury, testovací okruhy, panelové překážky a zkušební shozy, ale peklo rozpálené Sahary a tisíce kilometrů před sebou.
Land-Rover 101 Forward Control
Vozidla Land-Rover patřila od počátku 50. let k páteři výzbroje britské armády a mnoha dalších států NATO, Afriky a Arabského poloostrova. Mezi lety 1971-1985 bylo vyrobeno přibližně 542000 vozidel Serie 3 všech variant, včetně vojenských speciálů Land-Rover 101 FC a Land-Rover Airportable (Lightweight, Half-Ton).