Přihlášení
Zveme Vás
-
Sobota, 12 Říjen, 2024 - 10:00 - 18:00
Historie Land-Roveru a Series 1
Automobilka Rover vyráběla motorové tříkolky již na konci devatenáctého století. První automobil vyrobili roku 1904 a následující typy jako Rover Eight poháněný vzduchem chlazeným litrovým dvouválcem nebo Rover 14/15 zajistily značce velkou popularitu anglických zákazníků požadujících menší, levný a provozně nenáročný automobil. Světovou proslulost však značce zajistila až výroba všestranného vozidla schopného dojet kamkoliv – Land Roveru. Ačkoli byl vůz původně konstruován pro použití v zemědělství, byl natolik univerzální, že byl v krátké době používán k úkolům, na které jeho konstruktéři ani nepomysleli.
Ve třicátých letech na automobilku Rover dolehla hospodářská krize. Řešením složité situace byli pověřeni bratři Spencer a Maurice Wilksovi, kteří se roku 1933 stali výkonným a výrobním ředitelem firmy. Hned následující rok omezili výrobní program na šest modelů, které pak roku 1937 proběhly rozsáhlou modernizací a v téměř nezměněné podobě je začali vyrábět i po druhé světové válce. Továrnu v Coventry však značně poškodily nálety Luftwaffe, a automobilka se proto přestěhovala do bývalé letecké továrny v Solihullu. Změnilo se však i ledacos jiného. O „staré“ rovery nebyl takový zájem jako dřív, navíc britská vláda vyhlásila maximální podporu exportu, který této automobilce nikdy moc nešel. Rover potřeboval nový model, vůz vyráběný ve velkých sériích, který by uspěl na zahraničních trzích.
Měl se jím stát malý vůz označovaný jako M1. Konstrukční kancelář pracovala na jeho projektu, když se oba bratři Wilksovi jednoho dne procházeli nedaleko Mauriceovy farmy v Anglesey, kde s oblibou používali vozy Jeep z přebytků americké armády. Spencer se tehdy bratra zeptal, co bude dělat, až mu jeho otřískaný džíp definitivně vypoví službu. „Koupím další. Stejně nic jiného neexistuje,“ odpověděl Maurice Wilks. Najednou si oba uvědomili, že jimi vedená automobilka by mohla začít vyrábět lehký vůz používající součástky z existujících modelů osobních vozů Rover, ale s převodovkou a podvozkem podobným americkému Jeepu.
Konstrukce vycházela z momentálních možností firmy. Spotřeba oceli byla po válce přísně limitována, ale v bývalé letecké továrně byl dostatek hliníku. Vůz tedy dostal jednoduchou hliníkovou karoserii, ocelový žebřinový rám, mechanické části z osobního vozu Rover a samozřejmě pohon všech kol. Světle zelenou barvu údajně továrna vykoupila od královského letectva, které s ní natíralo bombardéry.
První prototyp byl vyroben v létě 1947. Aby se ušetřilo na přípravě levo či pravostranného řízení, měl prototyp volant uprostřed. Jméno Land Rover údajně vymyslel syn Spencera Wilkse Thomas, avšak používalo se dohromady – tedy Land-Rover. Rozdělované začalo být až později. Testování v nejrůznějším terénu prokázalo výborné vlastnosti vozu a již v září 1947 dalo představenstvo firmy souhlas k sériové výrobě. Ještě před jejím zahájením bylo vyrobeno 48 zkušebních vozů většinou již s řízením na straně a s motorem o obsahu 1398 ccm, který byl u sériových vozů nahrazen motorem o obsahu 1595 ccm.
Británie byla v té době stále ještě světovým impériem, a tak bylo několik těchto vozů vyvezeno do kolonií v Jižní Rhodesii a Tanzanii a také do Argentiny. Dnes je z těchto prvních Land Roverů známo 19 vozů a patří samozřejmě ke sběratelským raritám.
První oficiální představení vozu se konalo na autosalonu v Amsterodamu v dubnu 1948, kde však stále ještě na chladiči chyběly později typické oválky s nápisem Land Rover. Zákazníkům byl nabídnut otevřený užitkový vůz s rozvorem 80 palců a čtyřválcovým benzinovým motorem z Roveru P3. Vývodové hřídele vpředu, vzadu a za předními sedadly z něj dělaly ideální vůz pro farmáře, kteří tento pohodlnější víceúčelový traktor okamžitě chtěli. Odbyt nezpomalilo ani zvýšení ceny v říjnu 1948 ze 450 na 540 liber. První rok bylo vyrobeno celkem 3048 kusů, v dalším roce již 8000 a roku 1950 to bylo 16 000 vozů. Z Land Roveru se stal hlavní výrobek továrny.
První vozy tedy byly světle zelené a teprve po vyčerpání zásob se začaly objevovat v tmavě zeleném odstínu, který je dnes se značkou spojován. Později byly nabízeny také ve světle modrém a šedém provedení.
Hned od počátku byly Land Rovery nabízeny ve speciálních úpravách jako hasičský vůz, mobilní kompresor či svářečka, ale stejně jako provedení Station Wagon (STW) pro přepravu osob nebyly nijak úspěšné. Po roce 1950 se Maurice Wilks pokusil o představení vozu, který by překlenul rozdíly mezi osobním a terénním vozem a měl větší úspěch než Land Rover v provedení STW. Vzniklo několik prototypů vozu Road Rover s pohonem pouze zadních kol, ale projekt byl v roce 1954 zastaven.
Speciálně upravené Land Rovery si však oblíbila armáda. První vozy s motorem Rolls-Royce zakoupila britská armáda v roce 1949. První bojové nasazení Land Rovery zažily v letech 1951 a 1952 při válce v Koreji, kde byly údajně spolehlivější než jejich původní americký vzor. Na konci roku 1955 si armáda objednala 9000 vozů v krátkém i delším provedení a udělala z nich svoje základní lehké terénní vozidlo. Od té doby se speciálně upravené armádní vozy vyrábí dodnes pod označením Defender XD (extra duty, tj. zvláštní služba).
Roku 1951 se do Land Roveru začal montovat oblíbený motor o obsahu 1997 ccm se zlepšeným krouticím momentem v nízkých otáčkách. V roce 1953 byla základní verze prodloužena na 86 palců a novinkou byla prodloužená verze o rozvoru 107 palců. Roku 1956 se Land Rover opět prodloužil na 88, respektive 109 palců a pod kapotu se tak vešel dieselový motor o obsahu 2052 ccm. V roce 1954 v Solihullu oprášili myšlenku osobního vozu. Na podvozku o rozvoru 86 palců postavili hliníkovou karoserii na ocelovém rámu, kam se vešlo deset lidí. Největší úspěch tyto vozy zaznamenaly v Africe (kde se z vlastní zkušenosti do vozu vleze i dvojnásobek). Land Rovery pro Afriku měly dvojitou střechu, jejíž vnější část byla natřená světle krémovou barvou.
Kariéra Land Roveru první série končí v dubnu 1958. Za deset let se jich prodalo 200 000 kusů, z toho 70 % bylo exportováno do zahraničí. Skromná výbava již nestačila stoupajícím nárokům zákazníků a svou cestu do světa začaly Land Rovery II. série.