Přihlášení
Zveme Vás
-
Pátek, 7 Únor, 2025 - 17:00 - Sobota, 8 Únor, 2025 - 00:00
Land-Rover S2, S2A a S3 - hasičské speciály Rosenbauer
Dnes již světoznámý úpravce vozidel, firma Rosebauer International, má za sebou dlouhou a slavnou historii. Roku 1866 si v rakouském Linzi založil firmu jistý Johann Rosenbauer (1828-1894) – vedle jiného sortimentu prodával vybavení, výstroj a výzbroj pro hasičské sbory, od knoflíků, přes helmy až po hadice či ruční pumpy. Roku 1888 podnik převzal Konrad Rosenbauer (1856-1909), který zavedl vlastní výrobu hasicích zařízení.
Firma se pod jménem K. Rosenbauer & Kneitschel, Fabrik für Lösch- und Wehrgerät und Metallwaren stěhuje na větší pozemek a rozjíždí výrobu ručních hasičských stříkaček. Roku 1908 přichází první pumpa poháněná benzínovým motorem, o deset let později pak první motorové vozidlo vybavené pro boj s ohněm.
Firma Rosenbauer samozřejmě své produkty prodává i do zahraničí – vždyť už v roce 1926 exportovala svou první hasičskou stříkačku do Číny.
Od třicátých let 20. století firma vyrábí i dvou- i čtyřtaktní motory, později přechází na průmyslově vyráběné motory jiných firem, např. BMW či Volkswagen. Rozšiřuje se, exportuje do celého světa a až do íránské revoluce např. provozuje výrobní závod v Íránu.
Mezi mnoha jinými podvozky či automobily značek Mercedes, Opel, Volkswagen či například Tatra nebo MAN došlo i k řadě přestaveb vozidel Land-Rover. Šlo především o varianty S2, S2A a S3 s rozvorem 109 palců, častým základem přestaveb byly i vozidla S2A a S2B Forward Control.
Z důvodu individuálních přání jednotlivých hasičských sborů byla vozidla objednávána těmito sbory jednotlivě u místně příslušných zastoupení firmy Land-Rover, které vozidlo objednalo u automobilky obvykle s karosérií typu Station Wagon v barvě Light Green (u vozů 109“) nebo Chassis/Cab with Subframe v barvě Mid Grey (u vozů Forward Control). Vozy Forward Control byly automobilkou vybaveny hydraulickým navijákem (s vývodem lana vpřed i vzad) a hydraulickou pumpu Dowty, která byla montována přímo na zadní vývod převodovky. Velká většina hasičských speciálů od počátku montování této pohonné jednotky (květen 1963 u Forward Control, podzim 1967 u 109“ vozidel) byla vybavena benzínovými řadovými šestiválci o objemu 2625 cm3. Objevují se ale samozřejmě i standardní benzínové čtyřválce nebo pozdější osmiválce ve vozidlech Stage One V8.
Tato vozidla byla posléze zastoupením továrny dodána do firmy Rosenbauer v Linzi, kde podstoupila přestavbu dle specifikace zákazníka. U vozidel s karoserií Station Wagon docházelo k montáži modrých majáků, konzolí se silným přídavným světlometem a dvojitou varovnou sirénou, střešních nosičů pro žebříky, rezervní kolo a další vybavení, navijáků a držáků na hadice a dalšího specializovaného vnitřního vybavení. U vozidel Forward Control byla na zadní část podvozku montována celá specializovaná nástavba s místem pro 6 mužů v přední části a dvěma postranními úložnými prostory a jedním zadním pro přenosnou motorovou stříkačku Rosenbauer Supermatic 80/120 (TS 8/8) v zadní části.
Obě varianty vozidel mohly být (a většinou byly) vybaveny také přední vodní pumpou, poháněnou od klikové hřídele motoru a montovanou mezi přední část podélníku rámu, s přesahem před obvyklou linii předního nárazníku. V takovém případě byl montován speciální typ předního nárazníku, většinou i s pomocným ochranným rámem, který měl za úkol bránit poškození pumpy v případě nárazu při manipulaci s vozidlem nebo lehké nehody.
Po dokončení vestavby a montáži všech požadovaných doplňků bylo vozidlo pouze zvenčí nalakováno barvou ‘Feuerwehrrot’, dodávanou vídeňskou firmou Durlin. Tato barva nemá dle vyjádření firmy bohužel RAL ekvivalent, není nadále vyráběna a firma Durlin ji dnes již nedokáže namíchat, ale jde o obdobný odstín v Německu a Rakousku dnes povinně používané barvy RAL 3000.
Vozidla takto vybavená pak sloužila u sborů dobrovolných hasičů především v Rakousku, často až do prvních let 21. století. Poté, co přestaly být využívány, byly odprodány do soukromých rukou, kdy často došlo k odstranění mnoha specializovaných prvků jejich vybavení. Řada se jich však dochovala v původní podobě, ať už v rukou nadšenců z řad dobrovolných hasičů, nebo fandů značky Land-Rover.
Po desetiletích výroby a montáží nástaveb na podvozky dostupné od běžných výrobců osobních a nákladních vozidel pak od poloviny 80. let firma nabízí i vozidla na specializovaných podvozcích, včetně vozidel pro požární ochranu letišť či policejních speciálů s vodními děly.
Dnes firma Rosenbauer International AG sídlí v rakouském Leondingu a disponuje výrobními závody na několika kontinentech (mezi jinými například v Rusku, USA, Saudské Arábii nebo Singapuru). Výroční zpráva z roku 2013 uvádí obrat 737,9 milionů EUR a k prosinci roku 2014 úctyhodný počet 2 651 zaměstnanců.
Prameny: Wikipedia (http://de.wikipedia.org/wiki/Rosenbauer_%28Unternehmen%29), stránky firmy Rosenbauer (http://www.rosenbauer.com/), informace získané od uživatelů německého fóra www.blacklandy.de, zdroje z internetu a archiv autora.